Biografie
Kat Bové kickt op aandacht, contrast & verwarring. Haar werk schreeuwt: ‘Kijk naar mij, zie mij!’ Pas wanneer we dichterbij komen, horen we het onzekere, eenzame gefluister. De tegenstelling waar Kat mee speelt, zit in de naakte kwetsbaarheid versus de iconisch sterke uitstraling, de humoristische boodschap versus intrieste realiteit. De kunstenaar lijkt het masker dat we zo graag dragen op/uit te willen lichten. Men schijnt zo gelukkig en perfect te zijn, maar wat schuilt er achter die façade? Het is een gegeven waar Kat graag de draak mee steekt. Ze gebruikt het naakt als wapen om de schijn mee te ontmaskeren.
Het zelfzekere icoon - de zelfverklaarde superwoman - blijkt fragiel als papier, verdrietig als een kind op internaat/doodop als alleenstaande moeder/eenzaam als stewardess, geïsoleerd in haar hotelkamer. Christus' levensverhaal, beginnende bij de onbevlekte ontvangenis is volgens de kunstenaar ‘de eerste leugen’, ze refereert ernaar door het gebruiken van het aureool, wijn, de kleur rood… Symbolen voor de hedendaagse schijn (iphone/selfie lamp) en de lach van de clown en zijn ruitmotief (symbool van opperste tristesse achter een schijnbaar blij masker) keren vaak terug.